Weet jij wat deze afkortingen betekenen?
HTF, SPT, SDCT
Maak je zelf ook gebruik van afkortingen? Waarschijnlijk wel. Voor veel producten worden afkortingen gebruikt om, met name de uitspraak, van een bepaalde technische functie te vereenvoudigen. Bijvoorbeeld ABS of ESP, welke worden gebruikt in de autotechniek. ABS staat voor antiblokkeersysteem en EBS betekent electronic stability program. Iedereen weet wat met de afkorting wordt bedoelt zonder het vol uit te spreken of te schrijven.
Ook bij Schäffer worden er afkortingen gebruikt. Ik krijg regelmatig de vraag wat de afkortingen HTF, SPT en SDCT betekenen. Deze afkortingen staan voor High Traction Force, Schäffer Power Transmission en Schäffer Dual Clutch Transmission. Is hiermee meteen duidelijk wat de afkorting betekent en wat deze inhoudt? Of toch niet? Hier onder licht ik toe wat deze functies betekenen en welke voordelen het jou oplevert als jouw Schäffer wiellader hiermee is uitgerust.
HTF: High Traction Force
HTF regelt de stuwkracht automatisch, zodat de lader zelfs in een hoge versnelling de hoogst mogelijke stuwkracht kan leveren. Voor het gebruik van HTF is er gebruik gemaakt van een nieuw type asmotor die de snelheid automatisch aan de trekkracht aanpast. Dit is vooral handig bij het bergop rijden, aangezien de bestuurder in die omstandigheden niet meer naar de eerste versnelling hoeft terug te schakelen. HTF komt vooral tot zijn recht bij het pakken van bijvoorbeeld voer uit de kuil – zodra meer stuwkracht nodig is, past de hydraulische motor de aandrijving automatisch aan, zonder dat de bestuurder handmatig hoeft in te grijpen. Dit betekent dat het meeste werk in een hogere versnelling kan worden uitgevoerd, waardoor er niet alleen comfortabeler, maar ook sneller kan worden gewerkt.
Voordelen:
- Zeer hoge stuwkrachten
- Niet nodig om terug te schakelen bij het bergop rijden
- Zelfs bij een hoog toerental is de maximale stuwkracht altijd beschikbaar (bv. bij het uitmesten van stallen)
- Hoger rijcomfort, sneller werken
SPT: Schäffer Power Transmission
Met SPT wordt de aandrijving aan het koppel van de dieselmotor aangepast. SPT bezorgt de efficiëntie van de wiellader een flinke boost. Het verbetert de wendbaarheid en biedt de bestuurder een aantal nieuwe mogelijkheden, waaronder een optioneel cruise control systeem. Dit zorgt ervoor dat de rijsnelheid constant blijft ongeacht het toerental. Dit is vooral handig wanneer men met voerverdelers, stroverdelers, maaidekken of borstels werkt. Ook wegrijden op een helling gaat vlotter dankzij hill assist, dat voorkomt dat de wiellader in die omstandigheden achteruitrolt.
Voordelen:
- Hogere efficiëntie, lager brandstofverbruik en lagere bedrijfskosten
- Wegrijhulp vergemakkelijkt het wegrijden op hellingen
- Verschillende rijeigenschappen kunnen vooraf worden ingesteld
- Veiligheidsfuncties: toerenbegrenzing van de motor en bescherming tegen oververhitting
- Optionele potentiometer neemt de taak van een cruise control over: de wiellader rijdt een constante snelheid ongeacht het motortoerental, dit is vooral gemakkelijk bij het werken met maaier of bezem.
SDCT: Schäffer Dual Clutch Transmission
De functie SDCT is beschikbaar op de Schäffer 9640T en 9660T voor agri én de Schäffer 9640 T en 9660 T voor de bouw in de 40 km/h uitvoering. De voordelen van deze aandrijving met dubbele koppeling liggen voor de hand; de bestuurder beschikt over twee verschillende rij-modi. In de hoge rijmodus, rijdt de lader tot 40 km/h, de bestuurder geniet van alle voordelen van een hydrostatische aandrijving. In de lage rijmodus levert de lader door zijn dubbele koppeling een enorme stuwkracht.
Optioneel is het mogelijk om de wiellader uit te rusten met een rijpedaal. Met deze optie kan de snelheid worden begrenst, terwijl de machine wel een hoog motortoerental levert, dit is in het bijzonder geschikt voor het aanrijden van bijvoorbeeld een kuil. De gepatenteerde transmissie maakt het mogelijk de meeste werkzaamheden uit te voeren in de hoogste versnelling. Bovendien werkt de transmissie met een hoog rendement. Op deze wijze wordt de brandstof zo efficiënt mogelijk omgezet in vermogen. Brandstof besparing wordt ondersteund door de ECO modus die bij de 40 km/h versie tot de standaard uitrusting behoort.
Voordelen:
- Enorme stuwkracht
- Het meeste werk kan in één versnelling worden gedaan, waardoor de koppeling en de transmissie worden beschermd en de levensduur wordt verlengd
- Topsnelheid 40 km / u, beste omstandigheden ook voor gebruik tussen bedrijven
- Brandstofbesparing door verhoogde machine-efficiëntie, lagere bedrijfskosten
Met afkortingen kunnen we complexe technieken samenbinden. Door het uit te leggen wordt het duidelijker wat ze betekenen, maar het beste blijft om de technieken zelf in de praktijk te zien en uit te proberen. Dit is mogelijk door een demo aan te vragen bij Schäffer Nederland. Neem gerust (vrijblijvend) contact op om de mogelijkheden door te spreken.