Geef jij je shovel het juiste onderhoud?

Tijdens het gebruik van je Schäffer shovel kom je natuurlijk in aanraking met het dagelijkse onderhoud van je machine. Maar je shovel onderhouden is niet zomaar iets. Zorg jij goed voor je shovel? In dit blog wordt er een toelichting gegeven op het dagelijkse en periodieke onderhoud van je machine.

Tijdens je onderhoudswerkzaamheden zijn er een aantal veiligheidsregels die gevolgd moeten worden. Hierbij is het van belang dat de volgende punten worden nageleefd:

  • De dieselmotor moet bij het onderhoud worden afgezet en de hefarm moet in de onderste stand worden gezet. Verder is het van belang dat alle warm geworden machinedelen afgekoeld zijn.
  • De onderhoudsmaatregelen moeten volgens de aangegeven intervalperiodes worden uitgevoerd, om de bedrijfsveiligheid van de machine in stand te houden.
  • De onderhoudswerkzaamheden aan gevoelige onderdelen als remmen, het chassis of hydraulica moeten worden uitgevoerd in een gespecialiseerde werkplaats.

In het onderstaande figuur is het dagelijkse onderhoud van de Schäffer machines weergegeven. Het is dus van belang dat deze onderdelen en vloeistoffen dagelijks worden gecontroleerd door de machinist om de bedrijfsveiligheid van de machine te handhaven.

Alg. visuele controle m.b.t.MotorRemSmeerwerkzaamhedenHydraulisch systeem
OngevalspreventievoorschriftenOliepeil controlerenPeil remvloeistof controlerenHefcilinders (2x)Oliepeil controleren
VerlichtingRadiateur van buiten reinigen (radiateurnet)Kantelcilinder (2x)
LagerboutenHefarm (4x)
Lekkages etc.Verbindingsarm (2x)
Parallelarm (1x)
Snelwisselvoorziening (2x)

Tijdens de dagelijkse onderhoudswerkzaamheden is het van belang dat de wiellader op een vlakke en stevige ondergrond staat. De machine moet hier namelijk beveiligd worden tegen wegrollen en knikken.

Onderhoud motor

Bij het onderhoud aan de motor is het van belang om tijdens het vullen van de brandstoftank een filter te gebruiken om vuil of zand in de brandstofinjectiepomp te voorkomen. Verder is het van belang om de brandstoftank niet volledig leeg te laten lopen. Er dringt lucht in het brandstofsysteem door, wat een ontluchting voor de volgende ingebruikneming van de motor nodig maakt.

Onderhoud hydraulisch systeem

Bij het onderhoud van het hydraulisch systeem is het van belang om nauwkeurig te werken. Dit is nodig om uitval van installatie te voorkomen. Het hydraulisch systeem bestaat uit:

  • 1x retour aanzuigfilter voor de arbeids- en rijhydrauliek
  • 1x vul-beluchtingsventiel

Deze filters zijn geïntegreerd in de tank. De vulhoeveelheid in de tank voor de hydraulische olie moet dagelijks worden gecontroleerd. Het vul-beluchtingsventiel moet iedere maand eenmaal worden gereinigd en na 800 bedrijfsuren moet het vul-beluchtingsventiel volledig vervangen worden.

Nu we de voornaamste zaken van het dagelijks onderhoud hebben uitgelegd zijn we aan het eind gekomen van de blog. Als je nog service gerelateerde vragen hebt over je Schäffer machine kun je altijd terecht bij een van onze dealers.

Jos Bongers vertegenwoordiger
Jos Bongers
Accountmanager Schäffer Nederland

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken

Schäffer 2630